"Projekt ustawy Prawo wodne jest klasycznym przykładem na centralizację państwa. O ile można przyjąć, że pewne obszary działania, w których wymagana jest ingerencja administracji państwowej na zasadzie koordynacji i nadzoru, przykładem mogą być zagadnienia związane z ochroną przeciwpowodziową, o tyle szereg zadań przejętych na szczebel centralny pozbawia samorządy możliwości decydowania, a w szczególności wykorzystywania środków finansowych z Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska" - wskazuje w opinii Komisja Gospodarki Komunalnej Związku Miast Polskich.

W ocenie ZMP, przejęcie opłat za usługi wodne przez „Wody Polskie” pozbawia w znacznej mierze WFOŚ przychodu. Lokalne wykorzystanie środków finansowych na infrastrukturę zostaje zlikwidowane. Komisja Gospodarki Komunalnej podkreśla, że takie działania wywołują dezaprobatę w stosunku do działań centralizacyjnych. Ponadto wskazuje, że szereg przepisów jest nieprecyzyjnych i powoduje, już na etapie projektu czytanie „intuicyjne”.

Jak wskazuje Komisja, zgodnie z art. 554 do końca 2017 r. nie mogą zmienić się ceny za wodę i ścieki. Jednocześnie z dniem wejścia w życie ustawy mają być naliczane opłaty, które nie uwzględniono w taryfach obecnie obowiązujących. Brakuje również przepisów przejściowych, co rodzi pytanie o przyszłość obecnych taryf na terenach JST, gdzie już za „deszczówkę” nalicza się opłaty.

Ponadto Gospodarki Komunalnej ZMP neguje również zawarte w projekcie rozwiązania dotyczące podziału wpływów z opłat za gospodarowanie wodami opadowymi i roztopowymi. Koszty z tym związane ponoszą z reguły gminy i to one powinny uzyskiwać dochody z tytułu opłat za usługi w tej dziedzinie, skoro są do świadczenia tych usług ustawowo zobowiązane. Zdaniem Komisji, jedna dziesiąta pozostawiona w przedsiębiorstwie nie gwarantuje bowiem prawidłowego prowadzenia usługi.

Komisja ZMP wskazuje, że centralizacja tak gigantycznego zespołu zagadnień w jednej instytucji musi przynieść tylko spowolnienie procesów decyzyjnych. Ponadto podkreśla, że nie wyraża opinii co do kształtu i organizacji „Wód Polskich” - chociaż widzi tam nierealne założenia - ponieważ tak obszerny materiał nie daje możliwości szczegółowego przeanalizowania w krótkim czasie.

Źródło: Związek Miast Polskich

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Prawo Ochrony Środowiska
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów