Odwołując się do podstawowych przepisów regulujących to zagadnienie, tj. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz ustawy o odpadach autor przedstawił najczęściej pojawiające się problemy związane z oceną, czy w danej sytuacji decyzja środowiskowa jest wymagana, czy też taki obowiązek nie pojawia się, mimo prowadzenia przetwarzania odpadów.

1. Podstawa prawna obowiązku uzyskania decyzji środowiskowej

Zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1235) – dalej u.o.o.ś., decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia, przy czym jest ona wydawana dla konkretnego przedsięwzięcia należącego do kategorii przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. W art. 72 ust. 1 i ust. 1a u.o.o.ś. wskazano rodzaje decyzji, przed uzyskaniem których przedsiębiorca musi wystąpić o wydanie decyzji środowiskowej. Oznacza to, że wymóg uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla danego przedsięwzięcia ustala się na podstawie przepisów u.o.o.ś.

Zgodnie z art. 71 ust. 2 i art. 72 ust. 1 pkt 21 oraz ust. 2au.o.o.ś., decyzja środowiskowa wymagana jest dla przedsięwzięć zaliczonych do kategorii mogących znacząco oddziaływać na środowisko, które wymagają zezwolenia na przetwarzanie odpadów albo zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów. Punkt 21 do art. 72 ust. 1 u.o.o.ś. został dodany art. 219 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21), obligując przedsiębiorcę do uzyskania przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji środowiskowej - zezwolenia na przetwarzanie odpadów lub zezwolenia na ich zbieranie i przetwarzanie. Celem tej decyzji jest zidentyfikowanie oraz ocena na wstępnym etapie planowania działalności potencjalnych zagrożeń dla środowiska związanych ze zbieraniem lub przetwarzaniem odpadów.

Na wstępie należy stwierdzić, że obie te decyzje są decyzjami odrębnymi, wydawanymi przez różne organy, na podstawie różnych przepisów, dotyczą innych aspektów prowadzonej działalności i cele ich wydania są różne, a także i to, że jedna nie zastępuje drugiej. Jednakże podmiot zainteresowany przetwarzaniem odpadów musi uzyskać obie.

Decyzja środowiskowa pełni funkcję prewencyjną w całym postępowaniu w sprawie ocen oddziaływania na środowisko, zaś decyzja zezwalająca na przetwarzanie odpadów jest decyzją reglamentacyjną, określającą warunki tej działalności.

2. Koniec ważności zezwolenia na przetwarzanie odpadów

Czy przedsiębiorca, który od lat prowadzi działalność polegającą na przetwarzaniu odpadów (na podstawie zezwolenia) po upływie ważności zezwolenia na przetwarzanie odpadów będzie musiał wystąpić o wydanie nowej decyzji środowiskowej, zgodnie z art. 42 ust. 4 u.o., chociaż będzie kontynuował działalność bez zmian?

Treść komentarza dostępna jest w  programie Serwis Budowlany .

Tak, będzie musiał decyzję środowiskową uzyskać. Okoliczność, że dana działalność jest kontynuowana, nie ma znaczenia dla obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, bowiem w świetle przepisów u.o.o.ś. przedsięwzięcie, dla którego wydawane jest nowe zezwolenie z zakresu gospodarki odpadami, jest przedsięwzięciem innym niż to, dla którego zostało wydane wcześniejsze zezwolenie (nawet, jeżeli faktycznie działalność będzie kontynuowana na tych samych zasadach). Sam fakt, że w zakładzie ma być prowadzona działalność polegająca na odzysku odpadów, dla rozpoczęcia której konieczne jest uzyskanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów (wymienionego w katalogu decyzji z art. 72 ust. 1u.o.o.ś.), w instalacji do odzysku odpadów (będącej przedsięwzięciem mogącym znacząco oddziaływać na środowisko) wystarcza do zakwalifikowania tego przedsięwzięcia jako nowe przedsięwzięcie (obowiązek uzyskania decyzji środowiskowe powstanie także wtedy, gdy przedsiębiorca wystąpi w okresie ważności zezwolenia na przetwarzanie odpadów, np. wydanego w 2006 r.).

Rozważmy również inną sytuację, w której przedsiębiorca występuje o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów, które mają być przetwarzane, np. w kompostowni, dla której uzyskał on w związku z jej budową decyzję środowiskową w 2012 r. W takiej sytuacji, może on do wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów dołączyć posiadaną decyzję środowiskową i organ nie ma prawa zobowiązywać go do uzyskania nowej decyzji.

Samo przetwarzanie odpadów jako takie nie jest przedsięwzięciem mogącym znacząco oddziaływać na środowisko wymagającym decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Przedsięwzięciem takim może być jedynie instalacja związana z przetwarzaniem odpadów, a więc w tym przypadku kompostownia. Decyzję środowiskową musiałby uzyskać, gdyby upłynął jej okres ważności. Jest to podyktowane m.in. tym, że zmiany zachodzące w środowisku mają charakter dynamiczny i powinny być uwzględnione w nowej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w tym dotyczące nowych rozwiązań technicznych i technologicznych stanowiących podstawę realizacji przedsięwzięcia.

Między innymi z tych powodów, w art. 72 ust. 3 i 4 u.o.o.ś. uregulowano terminy, w jakich decyzja określająca środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia może stanowić podstawę do ubiegania się o wydanie jednej z decyzji wymienionych w art. 72 ust. 1 u.o.o.ś. Do zachowania terminu „ważności" decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach niezbędne jest skuteczne złożenie wniosku o wydanie jednej z decyzji wymienionych w art. 72 ust. 1 u.o.o.ś. Zatem, w okresie 4 lat od dnia uprawomocnienia się decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzję tę (jedną i tą samą) można dołączyć do wniosku o wydanie decyzji określonych w art. 72 ust. 1 u.o.o.ś., wymaganych dla przedsięwzięcia, dla którego została wydana decyzja środowiskowa, niezależnie od ilości tych decyzji.

Treść komentarza dostępna jest w programie Serwis Budowlany .