Zmiana definicji instalacji OZE oraz utworzenie hybrydowej instalacji OZE
W odpowiedzi na zastrzeżenia branży OZE dotyczące niejasności definicji „instalacji OZE” w nowelizacji zmieniono tę definicję zawartą w treści art. 2 pkt 13 ustawy, która zgodnie z nowelizacją stanowi instalację stanowiącą wyodrębniony zespół: urządzeń służących do wytwarzania energii i wyprowadzania mocy, w których energia elektryczna lub ciepło są wytwarzane z odnawialnych źródeł energii (lit. a), lub obiektów budowlanych i urządzeń stanowiących całość techniczno-użytkową służący do wytwarzania biogazu rolniczego – a także połączony z tym zespołem magazyn energii, w tym magazyn biogazu rolniczego (lit. b).

Dodano do ustawy także zawartą w art. 2 pkt 11 ustawy OZE definicję hybrydowej instalacji OZE, którą jest „zespół co najmniej dwóch instalacji odnawialnych źródeł energii, wykorzystujących wyłącznie odnawialne źródła energii, różniących się charakterystyką dyspozycyjności wytwarzanej energii i tworzących w wyniku połączenia spójny funkcjonalnie i obszarowo zestaw zapewniający odbiorcy stały dostęp do energii elektrycznej stosownie do wymagań jakościowych określonych w przepisach prawa energetycznego; taki zespół instalacji może być też wspomagany magazynem energii wytworzonej z tego zespołu i wówczas oddawana z niego energia elektryczna jest traktowana jako energia z odnawialnego źródła energii”.

Nowe definicje wprowadzone nowelizacją
Duże obawy, zwłaszcza wśród organizacji proekologicznych, wzbudziła wprowadzona nowelizacją definicja „drewna energetycznego”, zgodnie z którą jest to „surowiec drzewny, który ze względu na cechy jakościowo-wymiarowe i fizyko- chemiczne posiada obniżoną wartość techniczną i użytkową uniemożliwiającą jego przemysłowe wykorzystanie”. Wnioskodawcy przekonują, że dzięki tak przyjętej definicji zwiększy się efektywność wykorzystania drewna.

Dowiedz się więcej z książki
Ustawa o odnawialnych źródłach energii. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł


Z drugiej jednak strony, co podnoszą wspomniane organizacje proekologiczne, może to stanowić pretekst do zwiększenia wycinki drzew w lasach (w tym Puszczy Białowieskiej – często podnoszony argument wśród przeciwników nowelizacji) zwłaszcza, że brak jest dokładnych wytycznych, kiedy drzewo uznać można za posiadające obniżoną wartość techniczną i użytkową uniemożliwiającą jego przemysłowe wykorzystanie.

Zmiany w aukcyjnym systemie wsparcia
Wprowadzone nowelizacją zmiany w systemie aukcyjnym wskazują w ocenie ekspertów z branży OZE, że na największe wsparcie mogą liczyć technologie wytwarzające energię w sposób stabilny i przewidywalny. Oznacza to zmianę nastawienia ustawodawcy, który dotychczas większy nacisk kładł na rozwój energii wiatrowej czy słonecznej. Te, z racji swojej zależności od zmiennych warunków atmosferycznych stracić mogą swoją silną pozycję na rynku OZE na rzecz np. biogazowni rolniczych.

Nowelizacja ustawy o OZE - najważniejsze zmiany >>>

Koszyki technologiczne nie dla elektrowni wiatrowych i fotowoltaiki?
Nowelizacją ustawy OZE wprowadzono sześć tzw. koszyków technologicznych. Największe wątpliwości budzi ustalenie w koszyku z pkt 1 poziomu produktywności w wysokości większej niż 3504 MWh/MW/rok. Z przyczyn technologicznych taka wysokość praktycznie uniemożliwia przystąpienie do aukcji w tym koszyku elektrowniom wiatrowym (lądowym) i fotowoltaicznym.

Znowelizowane brzmienie art. 73 ust 3a ustawy wskazuje, że „aukcje przeprowadza się odrębnie, z uwzględnieniem ust. 4, na sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej w instalacjach odnawialnego źródła energii

1) o stopniu wykorzystania mocy zainstalowanej elektrycznej, łącznej bez względu na źródło pochodzenia, większym niż 3504 MWh/MW/rok;

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Prawo Ochrony Środowiska
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów

@page_break@


2) wykorzystujących do wytworzenia energii elektrycznej ulegającą biodegradacji część odpadów przemysłowych i komunalnych, pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, w tym odpadów z instalacji do przetwarzania odpadów oraz odpadów z uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, w szczególności osadów ściekowych, zgodnie z przepisami o odpadach w zakresie kwalifikowania części energii odzyskanej z termicznego przekształcania odpadów;

3) w których emisja CO2 jest nie większa niż 100 kg/MWh, o stopniu wykorzystania mocy zainstalowanej elektrycznej większym niż 3504 MWh/MW/rok;
4) przez członków klastra energii;
5) przez członków spółdzielni energetycznej;
6) wykorzystujących wyłącznie biogaz rolniczy do wytwarzania energii elektrycznej;
7) innej niż wymieniona w pkt 1–6.”,

Czytaj: Nowelizacja ustawy o OZE - najważniejsze zmiany >>>

Nowelizacją (do art. 72 ustawy) wprowadzono nowe zasady ustalania maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, która może zostać sprzedana w drodze aukcji w następnym roku kalendarzowym, z uwzględnieniem ww. koszyków energetycznych.

W art. 72 ust 2 ustawy wskazano czynniki, jakie muszą być brane pod uwagę przez Radę Ministrów przy określeniu maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, są to: polityka energetyczna państwa oraz dotychczasowy udział energii i paliw wytworzonych w instalacjach odnawialnego źródła energii zużywanych w energetyce oraz w transporcie (pkt 1), bezpieczeństwo funkcjonowania systemu elektroenergetycznego, jak również zobowiązania wynikające z umów międzynarodowych (pkt 2), potrzeba ochrony środowiska naturalnego, w tym zmniejszenia zanieczyszczenia azotem pochodzenia rolniczego, a także redukcji emisji zanieczyszczeń atmosferycznych, w szczególności metanu (pkt 3), potrzeba zapewnienia zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi (pkt 4), cele gospodarcze i społeczne, w tym udział wykorzystywanych technologii do wytwarzania energii lub paliw z odnawialnych źródeł energii w tworzeniu nowych miejsc pracy (pkt 5), potrzeba efektywnego wykorzystania energii pierwotnej uzyskanej w wyniku jednoczesnego wytwarzania energii elektrycznej, ciepła, chłodu, lub paliw pochodzących ze źródeł odnawialnych (pkt 6).

Dowiedz się więcej z książki
Ustawa o odnawialnych źródłach energii. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł


Wprowadzenie możliwości budowy nowych dedykowanych instalacji spalania wielopaliwowego
Nowelizacją istotnie zmieniono definicję dedykowanej instalacji spalania wielopaliwowego i jak wynika z art. 2 pkt 6 ustawy jest to instalacja spalania wielopaliwowego, w której udział liczony według wartości energetycznej biomasy, biopłynów, biogazu lub biogazu rolniczego jest większy niż 15% w łącznej wartości energetycznej wszystkich spalonych paliw zużytych do wytworzenia energii elektrycznej lub ciepła w tej instalacji (…).

Zmianą w porównaniu do wcześniejszych ustaleń jest zmniejszenie udziału procentowego biomasy z 20% do 15%. W ocenie projektodawców zmiana zwiększyć ma wykorzystanie biomasy pochodzenia rolniczego, promować instalacje wytwarzające energię w sposób stabilny, zwiększać popyt na lokalnie dostępne zasoby biomasy.

Nowelizacja ustawy to kolejny etap zmian w OZE
Jak wskazuje Ministerstwo Energii, omawiana nowelizacja ustawy to jedynie kolejny etap zmian w przepisach dotyczących odnawialnych źródeł energii. W kolejnych miesiącach należy spodziewać się więc kolejnych nowelizacji.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Prawo Ochrony Środowiska
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów