Wiceminister Sławomir Mazurek, w odpowiedzi na interpelację poselską, poinformował, że rozważane jest m.in. wprowadzenie mechanizmu gwarancji finansowej dla przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie gospodarowania odpadami, aby przeciwdziałać porzucaniu odpadów przez ich posiadaczy. Rozwiązanie to ma na celu zabezpieczenie środków finansowych w odpowiedniej wysokości na wypadek konieczności pokrycia kosztów wykonania zastępczego w postępowaniu egzekucyjnym, poniesionych w celu usunięcia i zagospodarowania porzuconych odpadów. Potrzeba tego typu rozwiązań podyktowana jest tym, że w wielu przypadkach z wnioskiem o wydanie zezwolenia na gospodarowanie odpadami występują osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, których sytuacja finansowa lub majątkowa nie jest wystarczająca dla zabezpieczenia przed negatywnymi skutkami prowadzonej działalności, tj. w przypadku upadłości takich podmiotów lub celowego prowadzenia działalności z naruszeniem przepisów ochrony środowiska.

Dodatkowo rozważane jest wprowadzenie zmiany mającej na celu umożliwienie prowadzenia przez Inspekcję Ochrony Środowiska kontroli bez wcześniejszego 7-dniowego zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli - informuje Sławomir Mazurek. Zmiana ta jest niezbędna, ponieważ konieczność wcześniejszego zawiadamiania o nadchodzącej kontroli często uniemożliwia wykazanie nieprawidłowości i utrudnia działania Inspekcji Ochrony Środowiska.

Wiceminister przypomniał również, że pierwsza rządowa propozycja ukierunkowana na uszczelnienie systemu gospodarki odpadami poprzez zmianę sposobu prowadzenia ewidencji odpadów jest już gotowa i czeka na podpis Prezydenta. Nowelizacja ustawy o odpadach przewiduje m.in. prowadzenie ewidencji odpadów jedynie za pośrednictwem elektronicznej bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). W związku z tym, kierowca wykonujący transport odpadów będzie zobowiązany do posiadania przy sobie potwierdzenia utworzenia karty przekazania odpadów wygenerowanego w BDO. W noweli planowane jest również zrezygnowanie ze zbiorczej karty przekazania odpadów. Zmiany te umożliwią bieżącą – on-line (a nie jak dotychczas okresową) – weryfikację danych dotyczących transportów odpadów z danymi zawartymi w karcie przekazania odpadów utworzonej w ww. bazie. Instrument ten będzie mógł być wykorzystany zarówno w trakcie kontroli konkretnego transportu odpadów, jak i zdalnie przez właściwe organy. Taka forma sporządzania dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów, która zostanie zintegrowana z BDO umożliwi również bieżący dostęp organom inspekcji ochrony środowiska do dokumentacji prowadzonej przez podmioty odbierające odpady komunalne – zapewnia wiceminister.

 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Prawo Ochrony Środowiska
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów