Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 roku o przewozie towarów niebezpiecznych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2147) uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych jest obowiązany wyznaczyć na swój koszt co najmniej jednego doradcę do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych, właściwego ze względu na zakres wykonywanego przewozu lub czynności z nim związanych, określonych odpowiednio w ADR, RID lub ADN. Warto wskazać, że skróty te oznaczają:

  • ADR – umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzoną w Genewie dnia 30 września 1957 r. (Dz. U. z 2011 r. poz. 641), wraz ze zmianami obowiązującymi od dnia ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonymi we właściwy sposób;
  • RID – regulamin dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiący załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 2007 r. poz. 674 i 675, z 2009 r. poz. 1318, z 2011 r. poz. 804 i 805 oraz z 2015 r. poz. 1726), wraz ze zmianami obowiązującymi od dnia ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonymi we właściwy sposób;
  • ADN – umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN), zawartą w Genewie dnia 26 maja 2000 r. (Dz. U. z 2010 r. poz. 1537), wraz ze zmianami obowiązującymi od dnia ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonymi we właściwy sposób.

Znajomość tych dokumentów jest niezwykle ważna dla każdego przedsiębiorcy, który analizuje czy ma obowiązek zatrudnienia doradcy ADR. Związane to jest z treścią definicji „uczestnika przewozu towarów niebezpiecznych”. Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych, uczestnikiem tym są podmioty wymienione w ADR, RID lub ADN lub jednostka wojskowa, prowadzące działalność związaną z przewozem towarów niebezpiecznych.

Czytaj też: Transport odpadów niebezpiecznych tylko zgodnie z międzynarodowymi przepisami

Szeroki zakres działalności

W związku z tym nie ma wątpliwości, że ustawodawca bardzo szeroko traktuje obowiązek wyznaczenia doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych. Dotyczy on nie tylko tych, którzy bezpośrednio zajmują się przewozem tego rodzaju towarów, ale również tych, którzy prowadzą działalność związaną z takim przewozem. Ustawodawca w żaden sposób nie sprecyzował bliżej charakteru relacji między samym przewozem a działalnością związaną z nim, stąd należy ją rozumieć szeroko. Produkcja, pakowanie i wysyłka towarów niebezpiecznych z pewnością jest związana z ich transportem – w końcu bez tego rodzaju czynności w ogóle nie byłby możliwy jakichkolwiek transport. Dlatego nawet wtedy, gdy takie firmy sam transport zlecają podmiotom zewnętrznym, to i tak mają obowiązek wyznaczenia co najmniej jednego doradcy ADR.