Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.

Firma świadczy usługi medyczne, w wyniku których wytwarzane są odpady medyczne w miejscu siedziby firmy oraz w miejscach świadczenia takich usług u swoich klientów. Jak prawidłowo powinna być prowadzona ewidencja dla ww. wytwarzanych odpadów? Czy wystarczy zaprowadzić jedną ewidencję dla wszystkich wytwarzanych odpadów (ujmując sumę wywarzanych odpadów danego rodzaju ze wszystkich lokalizacji), czy należy zaprowadzić osobną ewidencję dla każdego miejsca wytwarzania odpadów? Prowadząc jedną, wspólną ewidencję, jak należy wypełnić rubrykę w karcie ewidencji odpadu - miejsce prowadzenia działalności, które miejsce prowadzenia działalności należy ująć?


Odpowiedź:

Na pytanie trudno odpowiedzieć wprost, albowiem nie wiadomo, co oznacza stwierdzenie "wytwarzanie opadów w miejscach świadczenia takich usług u swoich klientów". Czy to są stałe gabinety np. szkolne lub miejsca pracy u innych podmiotów, czy też są to tylko wizyty domowe.

W przypadku stałych gabinetów należy dla każdej lokalizacji prowadzić osobną kartę ewidencji odpadu, a w przypadku wizyt domowych jedną kartę w siedzibie firmy. W przypadku jednej karty miejscem działalności będzie siedziba firmy.


Uzasadnienie:

W myśl pkt 1 objaśnienia do karty ewidencji odpadu określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. Nr 249, poz. 1673) w przypadku wytwarzania, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów należy sporządzać osobną kartę ewidencji odpadu dla każdego miejsca prowadzenia działalności, z wyjątkiem usług, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 22 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243).

Natomiast zgodnie z pkt 6 objaśnienia dotyczącym miejsca prowadzenia działalności, należy podać adres miejsca prowadzenia działalności, a w przypadku posiadania decyzji na prowadzenie działalności na terenie całego kraju lub na określonym obszarze należy wskazać adres siedziby lub miejsca zamieszkania posiadacza odpadów.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.