Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.


Pytanie:
Sprzedawca detaliczny akumulatorów samochodowych przyjmuje od klientów zużyte akumulatory. Zazwyczaj dzieje się tak, że przekazywany jest inny model akumulatora o wadze różniącej się od akumulatora sprzedawanego. Klienci nie zawsze chcą przekazać ten sam model i rodzaj akumulatora co zakupiony nowy, kierując się możliwością wykorzystania zużytego akumulatora do innych celów. Czy kierowanie się zasadą, że przy sprzedaży jednej sztuki akumulatora kwasowo-ołowiowego przyjmowany jest jeden akumulator samochodowy, ale niekoniecznie tej samej masy i tego samego modelu, jest właściwe?

Odpowiedź:
Przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr 79, poz. 666, z późn. zm.) - dalej u.b.a. nie wymagają, by zwracany przez użytkownika końcowego akumulator samochodowy kwasowo-ołowiowy był tego samego rodzaju, czy stanowił ten sam model lub miał podobną masę lub pojemność co nabywany nowy akumulator.

Uzasadnienie:
Przepisy art. 53-56 u.b.a. wymagają, by sprzedawca detaliczny odbierał od użytkownika końcowego zużyte baterie samochodowe kwasowo-ołowiowe, zużyte akumulatory samochodowe kwasowo-ołowiowe, zużyte baterie przemysłowe kwasowo-ołowiowe oraz zużyte akumulatory przemysłowe kwasowo-ołowiowych (od 1 stycznia 2015 r. przepis ten zostanie ograniczony do obowiązku przyjmowania zużytych baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych i zużytych akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych). Z kolei zagrożenie opłatą depozytową lub jej pobranie i zwrot mają stymulować zwrot akumulatorów lub baterii kwasowo-ołowiowych do sprzedawcy przez użytkownika końcowego. Wobec braku bardziej precyzyjnych wymagań należy uznać, że wykonaniem tego obowiązku jest również zwrot jakiegokolwiek innego akumulatora lub baterii kwasowo-ołowiowej.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.