Odpowiedź:
Jeżeli odpady w postaci zużytych baterii lub akumulatorów przenośnych będą transportowane ze sklepu do magazynu, to wymagać to będzie uzyskania zezwolenia na transport odpadów, a samo zbieranie tych odpadów przez sklep należy uznać za profesjonalne zbieranie wymagające uzyskania zezwolenia w tym zakresie.

Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 48 ustawy z 24.04.2009 r. o bateriach i akumulatorach - dalej u.b.a., sprzedawca detaliczny baterii przenośnych lub akumulatorów przenośnych, którego powierzchnia sprzedaży przekracza 25 m2, jest obowiązany do:

1) przyjęcia selektywnie zebranych zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych od użytkownika końcowego przez udostępnienie pojemnika na zużyte baterie przenośne i zużyte akumulatory przenośne, bez możliwości żądania od niego zapłaty za ich przyjęcie;

2) przekazania zużytych baterii i zużytych akumulatorów, o których mowa w pkt 1, sprzedawcy hurtowemu lub zbierającemu zużyte baterie lub zużyte akumulatory.

Zebrane zużyte baterie i akumulatory powinny być przekazane zbierającemu zużyte baterie lub zużyte akumulatory.

Zbieranie to nie wymaga uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów, ale jest traktowane jako nieprofesjonalne zbieranie odpadów. Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy z 14.12.2012 r. o odpadach – dalej u.o., z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów zwalnia się podmioty prowadzące działalność inną niż działalność gospodarcza w zakresie gospodarowania odpadami, które zbierają odpady opakowaniowe i odpady w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych, w tym zbieranie leków i opakowań po lekach przez apteki, przyjmowanie zużytych artykułów konsumpcyjnych w sklepach, systemy zbierania odpadów w szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych, urzędach i instytucjach (nieprofesjonalna działalność w zakresie zbierania odpadów). Powyższe podmioty zostały również zwolnione z obowiązku uzyskania wpisu do rejestru prowadzonego przez starostę. Należy jednak pamiętać, że podmiot zwolniony z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów jest obowiązany posiadać umowę zawartą w formie pisemnej pod rygorem nieważności z posiadaczem odpadów posiadającym zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów dotyczącą co najmniej nieodpłatnego przyjmowania przez niego zebranych odpadów. Tak więc to podmiot zbierający odpady w postaci zużytych baterii i akumulatorów powinien przejąć te odpady od sprzedawcy, który jako nieprofesjonalny zbierający odebrał je od klientów.

Z kolei transport odpadów, w tym i odpadów niebezpiecznych, wymaga uzyskania zezwolenia. Jednak w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 23.12.2003 r. w sprawie rodzajów odpadów, których zbieranie lub transport nie wymagają zezwolenia na prowadzenie działalności (obecnie obowiązuje jedynie w zakresie transportu odpadów) wskazano m.in. zużyte baterie i akumulatory jako odpady, których transport w pewnych okolicznościach zwolniony jest z obowiązku uzyskania zezwolenia. Są to:

16 06 01* - Baterie i akumulatory ołowiowe,

16 06 02* - Baterie i akumulatory niklowo-kadmowe,

16 06 03* - Baterie zawierające rtęć,

16 06 04 - Baterie alkaliczne (z wyłączeniem 16 06 03),

16 06 05 - Inne baterie i akumulatory,

20 01 33* - Baterie i akumulatory łącznie z bateriami i akumulatorami wymienionymi w 16 06 01, 16 06 02 lub 16 06 03 oraz niesortowane baterie i akumulatory zawierające te baterie.

Rozporządzenie przy tym wskazuje, w jakim przypadku transport powyższych zużytych baterii i akumulatorów zwolniony jest z obowiązku uzyskania zezwolenia. Jest to transport tych odpadów do placówek handlowych oraz ich transport z placówek handlowych do następnego posiadacza, prowadzącego lub uczestniczącego w procesie odzysku lub unieszkodliwiania tych odpadów z zastrzeżeniem, że w przypadku odpadów będących odpadami niebezpiecznymi, transport odbywa się zgodnie z przepisami o transporcie odpadów niebezpiecznych (ADR) oraz dla transportu odpadów, dla których nie określono wymagań w odrębnych przepisach, odbywa się on w sposób zapewniający racjonalne wykorzystanie środków transportu i nie powoduje zagrożeń ani uciążliwości dla środowiska. Jeżeli więc w opisanym przypadku odpady w postaci zużytych akumulatorów ołowiowych są przekazywane z placówki handlowej do recyklera, to transport tych odpadów nie wymaga uzyskania zezwolenia w tym zakresie.

Należy przy tym podkreślić, że art. 233 ust. 2 u.o. wskazuje, że do czasu utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1 u.o., transportujący odpady są obowiązani do uzyskania zezwolenia na transport odpadów (w tym przypadku nie jest wymagane) lub wpisu do rejestru prowadzonego przez starostę (rejestru, o którym mowa w art. 33 ust. 5 ustawy z 27.04.2001 r. o odpadach (Dz.U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, późn. zm.)). Przedsiębiorcy zwolnieni z obowiązku uzyskania zezwolenia na transport odpadów mają więc jedynie obowiązek zgłoszenia do rejestru prowadzonego przez starostę właściwego ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania prowadzącego działalność w zakresie transportu odpadów.

Natomiast w przypadku gdy przedsiębiorca nie przekazuje odpadów do przetwarzającego, ale do innego miejsca, w którym będzie je magazynował, nie będzie mogło to być potraktowane jako nieprofesjonalne zbieranie odpadów (nie zostały przekazane podmiotowi zbierającemu lub przetwarzającemu odpady), ale jako zbieranie wymagające uzyskania zezwolenia w tym zakresie. Transport tych odpadów z miejsca gdzie zostały zebrane do miejsca, gdzie będą magazynowane, wymaga w tym przypadku uzyskania zezwolenia na transport odpadów.