Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.

Pytanie:
Firma zajmująca się m.in. sprzedażą sprzętu biurowego oraz artykułów biurowych chciałaby zlecić usługę usunięcia odpadów, jakie powstały w wyniku zalania magazynu (ulewa). Do odpadów, jakie znajdują się w magazynie, należą przede wszystkim: papier biurowy, telewizor, lodówka, kopiarka, niszczarka, mikrofalówka, komputer, meble, wykładzina, tusze/tonery, długopisy, wyposażenie aneksu kuchennego. Jednocześnie podkreślam, że magazyn (w tym również powstałe odpady) zostały zanieczyszczone fekaliami (doszło do wylania studzienki kanalizacyjnej). Jakie uprawnienia powinna posiadać firma świadcząca usługę usunięcia odpadów i jakie dokumenty powinna przekazać właścicielowi magazynu, aby ten miał pewność, że odpady zostały zagospodarowane zgodnie z przepisami?

Odpowiedź:
Kwestię przenoszenia odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami reguluje art. 27 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.) – dalej u.o. Zgodnie z art. 27 ust. 2 u.o., wytwórca odpadów lub inny posiadacz odpadów może zlecić wykonanie obowiązku gospodarowania odpadami wyłącznie podmiotom, które posiadają zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów, lub koncesję na podziemne składowanie odpadów, pozwolenie zintegrowane, decyzję zatwierdzającą program gospodarowania odpadami wydobywczymi, zezwolenie na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości - na podstawie odrębnych przepisów, lub wpis do rejestru w zakresie, o którym mowa w art. 50 ust. 1 pkt 5 u.o. - chyba że działalność taka nie wymaga uzyskania decyzji lub wpisu do rejestru.
Z chwilą przekazania odpadów odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami przechodzi na tego następnego posiadacza odpadów, pod warunkiem jednak, że ten posiada decyzję wymienioną w ust. 2 pkt 1 lub 2 albo posiada wpis do rejestru w zakresie, o którym mowa w art. 50 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o. W praktyce najczęściej wykonanie obowiązku gospodarowania odpadami zleca się podmiotom, które posiadają zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów.
Należy zatem upewnić się, czy podmiot, któremu zamierzamy zlecić wykonanie obowiązku gospodarowania odpadami, rzeczywiście posiada aktualną decyzję we wskazanym powyżej zakresie, jak również czy uprawnienia wynikające z decyzji obejmują gospodarowanie takimi rodzajami odpadów, jakie zamierza przekazać wytwórca. W tym celu najlepiej w mojej ocenie poprosić potencjalnego odbiorcę odpadów o udostępnienie treści decyzji. Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z art. 27 ust. 4 u.o., posiadacza odpadów, który przekazał odpady transportującemu odpady, nie zwalnia się z odpowiedzialności za zbieranie lub przetwarzanie odpadów do czasu przejęcia odpowiedzialności przez następnego posiadacza odpadów, który posiada decyzję wymienioną w ust. 2 pkt 1 lub 2 albo posiada wpis do rejestru w zakresie, o którym mowa w art. 50 ust. 1 pkt 5 lit. a. u.o. Dokumentem, który sporządza się w związku z przekazaniem odpadów kolejnemu posiadaczowi, jest karta przekazania odpadów. Co do zasady, w myśl art. 69 ust. 1 u.o., posiadacz odpadów, który przekazuje odpady, obowiązany jest sporządzić kartę przekazania odpadów. Natomiast posiadacz odpadów, który przejmuje odpady od innego posiadacza, jest obowiązany potwierdzić przejęcie odpadów na karcie przekazania odpadów wypełnionej przez posiadacza, który przekazuje te odpady, niezwłocznie po jej otrzymaniu. Powyższe reguluje art. 69 ust. 3 u.o. Kartę przekazania odpadów, jako dokument ewidencji odpadów, należy zgodnie z art. 72 u.o. przechowywać przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym sporządzono te dokumenty. Trzeba również pamiętać, iż posiadacz odpadów jest obowiązany do udostępniania dokumentów ewidencji odpadów w tym kart przekazania odpadów na żądanie organów uprawnionych do przeprowadzania kontroli.
 

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.