Pytanie:
Przedsiębiorstwo jest zmuszone (w związku z wynikami badań gruntu) wystąpić o przedłużenie terminu zakończenia prowadzenia działań naprawczych w gruncie. Decyzja pierwotna wydana była przez RDOŚ w 2011 r.

Czy w świetle obowiązującego prawa dopuszcza się przedłużenie terminu, czy bezwzględnie należy wystąpić z nowym wnioskiem o prowadzenie działań naprawczych?
Problem pojawia się w kontekście obecnie używanego w ustawie "szkodowej" określenia - remediacja gruntów. Podkreślam, że zanieczyszczenie gruntu nie jest zanieczyszczeniem historycznym.


Odpowiedź:

Podstawą każdej decyzji są przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego - dalej k.p.a., który dopuszcza zmianę decyzji ostatecznej w trybie art. 155 k.p.a. Jednocześnie warto wspomnieć, że do zmiany przedmiotowej decyzji będą miały zastosowanie obecnie obowiązujące przepisy ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie – dalej u.z.s.ś.n.

Uzasadnienie:
Termin wykonania działań naprawczych określany jest na podstawie wniosku osoby obowiązanej do wykonania tych działań. Skoro jednak, z przyczyn obiektywnych, nie jest możliwe dotrzymanie tego terminu, należy wystąpić do organu z wnioskiem o jego zmianę.

Oczywiście to organ zadecyduje, czy uzasadnienie przedłożonego wniosku jest wystarczające do zmiany decyzji w trybie art. 155 k.p.a. W praktyce, kierując się zapisem art. 7 k.p.a., organy przystają na zmianę terminu zakończenia działań naprawczych, jeżeli dotychczasowe działania wykonywane były z należytą starannością, a zmiana terminu wynika z przyczyn obiektywnych, niezależnych od wykonującego roboty. Jednocześnie uzasadnienie zmiany (przedłużenia) terminu musi zapewnić należyte wykonanie dalszej części robót.

Nie bardzo rozumiem rozterki pytającego związane z pojęciem "remediacji". Pojęcie remediacji w ustawie "szkodowej" zostało użyte w znaczeniu działań naprawczych, czyli poddanie gleby, ziemi i wód gruntowych działaniom mającym na celu usunięcie lub zmniejszenie ilości substancji powodujących ryzyko, ich kontrolowanie oraz ograniczenie rozprzestrzeniania się, tak, aby teren zanieczyszczony przestał stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska, z uwzględnieniem obecnego i, o ile jest to możliwe, planowanego w przyszłości sposobu użytkowania terenu. Remediacja może polegać na samooczyszczaniu, jeżeli przynosi największe korzyści dla środowiska - art. 3 pkt 31b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska - dalej p.o.ś.

Oczywiście zmiana przepisów ustawy "szkodowej" wprowadzona w 2014 r. i wprowadzenie pojęcia remediacji, spowodowały konieczność ustalenia planu remediacji (sporządzanego zgodnie z art. 217d ust. 3-5 p.o.ś. w drodze decyzji). W związku z powyższym, jako załącznik do wniosku o zmianę terminu działań naprawczych, zainteresowany winien dołączyć projekt planu remediacji, który będzie zawierał informacje o których mowa w art. 13 ust. 2a u.z.s.ś.n. Tyko wówczas, organ będzie mógł wydać decyzję, zgodnie z obowiązującymi przepisami, przedłużającą termin zakończenia działań naprawczych lub nową decyzję określającą ten termin.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Prawo Ochrony Środowiska
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów